رتبه 11 ایران در تحقیقات درمان سرطان با BNCT به عنوان یک روش پرتودرمانی امیدبخش

به گزارش مجله سرگرمی، عضو هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی BNCT را یک روش پرتودرمانی امیدبخش در درمان برخی انواع سرطان توصیف کرد و گفت: تمرکز اصلی تحقیقات این روش درمانی در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی بوده و ایران رتبه یازدهم چاپ مقالات تحقیقاتی را در جهان را به خود اختصاص داده است. در این زمینه، آمریکا در رتبه اول و ژاپن در رتبه دوم قرار دارند.

رتبه 11 ایران در تحقیقات درمان سرطان با BNCT به عنوان یک روش پرتودرمانی امیدبخش

به گزارش خبرنگاران، دکتر فائزه رحمانی امروز در گردهمایی پژوهشگران حوزه زیست فناوری در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، به تشریح بایوفیزیک در حوزه درمان پرداخت و شرح داد: روش های متفاوتی در درمان سرطان، از جمله پرتودرمانی داخلی و خارجی، وجود دارد؛ در این میان BNCT یک روش درمانی امیدبخش برای تومورهایی نظیر گلیوبلاستوما مالتی فرم است که روش درمان جایگزین ندارند؛ چراکه این تومور سرطانی را نمی توان با جراحی خارج کرد.

وی با اشاره به اینکه طرح جامع BNCT از سال 90 در ایران پیگیری می شود گفت تا کلیه مراحل این روش به صورت مدون کامل نشود، اجرای آن به صورت بالینی ممنوع است، همچنین ایشان اظهار کرد: در این زمینه تاکنون موفق به ارائه تست های آزمایشگاهی محدودی در زمینه طراحی طیف نوترون شده ایم.

عضو هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، ادامه داد: در این زمینه بر طراحی پرتو بهینه، چشمه های نوترونی قابل دسترس و استفاده از شتاب دهنده های الکترون متمرکز شده ایم.

رحمانی با بیان اینکه تمرکز اصلی فعالیت های BNCT به دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی برمی شود، یادآور شد: بر اساس مقالات چاپ شده BNCT ، آمریکا در این حوزه رتبه اول ، ژاپن در رتبه دوم و ایران در رتبه یازدهم است.

وی در خاتمه برخی دیگر زمینه های تحقیقاتی این دانشکده را پروتون تراپی، دارورسانی به تومور، استفاده از لیزر برای فوتون ترمال تراپی و فوتون دینامیک تراپی (PDT&PTT) و… مطرح کرد.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 9427

به "رتبه 11 ایران در تحقیقات درمان سرطان با BNCT به عنوان یک روش پرتودرمانی امیدبخش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رتبه 11 ایران در تحقیقات درمان سرطان با BNCT به عنوان یک روش پرتودرمانی امیدبخش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید