مقصر آلودگی هوا کیست؟

به گزارش مجله سرگرمی، آلودگی هوای تهران و کلان شهر ها موضوع امروز و دیروز نیست، دهه هاست که آلودگی هوا نفس مردم را در سینه ها حبس می نماید و هر سال با توجه به تغییرات جوی و وزش باد و ریزش باران این وضعیت کم و زیاد می گردد.

مقصر آلودگی هوا کیست؟

به گزارش، آلودگی هر ساله هوا در کلان شهر ها به خصوص در فصول سرد سال، مجدداً موضوع کیفیت بنزین و سوخت و ساز خودرو ها را بر سر زبان ها انداخته است. آلودگی هوای تهران و کلان شهر ها موضوع امروز و دیروز نیست، دهه هاست که آلودگی هوا نفس مردم را در سینه ها حبس می نماید و هر سال با توجه به تغییرات جوی و وزش باد و ریزش باران این وضعیت کم و زیاد می گردد. اما برنامه ریزی ها، بحث ها، سمینار ها و... هم تقریباً هیچ کمکی به کاهش آلودگی هوا ننموده است، دعوای میان سازمان محیط زیست، وزارت نفت و خودروسازان هم که تاکنون چند بار خبری شده، همچنان ادامه دارد، اما نکته مهم این است که اگر نهاد ها به وظایف ذاتی خود براساس قانون عمل می کردند، کیفیت هوای شهر ها امروز شرایط بهتری داشت.

طبق گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران طی سال 1396، تهرانی ها 14 روز (چهار درصد) هوای پاک داشته اند. همچنین هوا 243 روزسالم (67 درصد) سالم بوده است. در سال گذشته 100 روز ناسالم (27 درصد) برای گروه های حساس جامعه و هشت روز ناسالم برای تمام افراد جامعه (2 درصد) ثبت شده است.

این در حالی است که در مقایسه با سال 95 این آمار نشان دهنده افزایش 20 روز هوای ناسالم است. آلوده ترین روز از منظر شاخص کیفیت هوا در سال 1396 مربوط به 17 بهمن ماه با شاخص 177 و پاک ترین روز سال، روز چهار آذرماه با شاخص 37 بوده است. در سال 96 بیشترین روز های آلوده به ترتیب در ماه های آبان و بهمن ماه اتفاق افتاده است. ماه مهر به علت وجود یک روز پاک و 29 روز سالم از مطلوب ترین کیفیت هوا نسبت به سایر ماه های سال برخوردار بوده و فروردین ماه نیز با 9 روز پاک از این حیث، رکورددار بوده است. در سال های اخیر آلاینده ذرات معلق به ویژه ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون به عنوان آلاینده شاخص شهر تهران مطرح شده و طی سال 1396، 101 روز به لحاظ آلاینده PM2.5، در وضعیت نامطلوب قرار داشت. همچنین در هشت روز از روز های سال 1396 کیفیت هوا از منظر آلاینده PM10 نیز، در وضعیت نامطلوب نهاده شد. با این حال روز گذشته آقای عیسی کلانتری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست در جلسه هیأت دولت گفت: الزام استفاده از بنزین فراوری داخل و خودرو های داخلی، آلودگی هوای شهر های بزرگ از جمله تهران را رقم زده است. در چنین شرایطی حاضر نیستیم از فراوریات خارجی برای حفظ سلامت مردم و محیط زیست استفاده کنیم. معاون رییس جمهوری با این سخنان بار دیگر دست روی بحثی گذاشت که پیش از این هم بخش صنعت و خودروسازی و هم وزارت نفت به عنوان متولیان مورد مخاطب او، فراوریات شان را دارای استاندارد دانسته اند.

وزارت نفت به عنوان متولی اصلی فراوری انواع سوخت در کشور تاکنون بار ها درباره کیفیت بنزین اظهار نظر های مختلف نموده که تمام آن ها بر کیفیت مناسب بنزین های توزیعی اشاره داشته است. به گفته آقای بیژن زنگنه، وزیر نفت بنزین توزیع شده در کلانشهر تهران به طور کلی از کیفیت خوبی برخوردار است و میزان گوگرد آن نیز در وضعیت استاندارد قرار گرفته است. این نکته قابل توجه است که روزانه بیش از 240 میلیون لیتر انواع فرآورده های نفتی در کشور توزیع می گردد که از این میزان بنزین توزیع شده در هشت کلانشهر با استاندارد یورو 4 و عدد اکتان بالای 90 بوده و بخشی از گازوئیل توزیع شده در برخی استان ها نیز با استاندارد یورو 4 صورت می گیرد.

در راستای سنجش کیفیت بنزین مورد استفاده در کنار پایش های سازمان های مسوول، نکاتی برای مصرف نمایندگان مطرح شده تا با توجه به آن به صورت حدودی میزان کیفیت بنزین مصرفی خود را بسنجند. عدد اکتان بنزین یکی از نشانه های سنجش کیفیت بنزین به حساب می آید که با توجه به نوع خودرو هر چه این عدد بیشتر باشد، برای سوخت و ساز خودرو بهتر خواهد بود و اگر اکتان بنزین کمتر از مقدار لازم باشد باعث آلودگی بیشتر هوا شده و ضرر هایی را برای خودرو ایجاد می نماید.

به صورت کلی بنزین معمولی عدد اکتان 87 و بنزین سوپر عدد اکتان 93 دارد، قدرت تبخیر هم یکی دیگر از نشانه های سنجش کیفیت بنزین است که در شرایط آب و هوایی سرد بنزین باید قدرت تبخیر بیشتری داشته باشد و در شرایط آب و هوایی گرم کندتر تبخیر گردد. به این معنا که در شرایط سرد آب و هوایی با فرض سالم بودن خودرو، با نخستین استارت و در زمانی که موتور خودرو به صورت کامل گرم نشده، موتور به صورت نامرتب کار کند باید به قدرت بنزین شک کرد.

دو کارخانه اصلی فراوری خودرو در کشور نیز از مخاطبان سخنان رییس سازمان حفاظت محیط زیست محسوب می شوند. این در حالی است که خودروسازان همیشه این ادعا را مطرح نموده اند که خودرو های فراوریی آن ها دارای استاندارد های بین المللی در زمینه آلایندگی است. اگرچه این ادعا از سوی خودروسازان مطرح می گردد، اما نکته مهم این است که باید دید خودرو های فراوریی تا چند ماه بعد از ورود به بازار و استفاده از سوی مصرف نمایندگان همچنان از استاندارد های لازم در زمینه آلودگی هوا برخوردارند. در این حوزه نیز می توان به آمار معاینه فنی خودرو های داخلی مراجعه کرد که در نخستین سال پس از سرانجام معافیت، به مراکز معاینه فنی مراجعه می نمایند. البته آنالیز های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می دهد از خرداد تا آبان ماه جز در خردادماه بنزن بنزین مصرفی صفر بوده است و این یعنی کیفیت سوخت تأیید شده است.

منبع: روزنامه صبح نو

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 7929

به "مقصر آلودگی هوا کیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقصر آلودگی هوا کیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید